marge-bij-dropshipping

Marge bij dropshipping | 5 gratis tips om de marges in jouw dropshipping business te verhogen [+40%?!]

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter

De marge bij dropshipping varieert per dropshipping business. De winstmarge is afhankelijk van het soort product dat wordt verkocht, maar ook van de strategieën die worden ingezet om de winstmarges te verhogen. In dit artikel geven wij jou de 5 beste tips die je kunt toepassen om de marges in jouw dropshipping business te verhogen. Pas deze tips vooral toe, wordt nog winstgevender en verdien meer geld!

Inhoudsopgave

Marge bij dropshipping veranderen door (inkoop)prijs

De meest eenvoudige manier om jouw winstmarge te verhogen is: het veranderen van de verkoopprijs of de inkoopprijs. Wij leggen jou uit hoe je dit kunt doen.

Verhoog de verkoopprijs

De verkoopprijs is heel eenvoudig om te verhogen. De verkoopprijs kun je eenvoudig aanpassen op het e-commerce platform dat jij gebruikt. Analyseer altijd de prijs van je concurrenten. Een te hoge prijs kan ondanks de hoeveelheid bezoekers en interesse, zorgen voor een minimale hoeveelheid aankoop. Test verschillende prijzen voor jouw producten en test voor welke prijs de conversie op jouw webshop voor de meeste winst zorgt.

Verlaag de inkoopprijs

De inkoopprijs verlagen is naast het verhogen van de verkoopprijs een andere knop waar je aan kunt draaien om de winstmarge te verhogen. De inkoopprijs kun je verlagen door:

  • Op zoek te gaan naar een goedkopere leverancier. Belangrijk is wel om te kwaliteit van de producten bij de leveranciers te borgen.
  • Meer stuks in te kopen. Als jij meer stuks in koopt bij je leverancier, moet het mogelijk zijn om een kwantumkorting of te dwingen. Dit bespaart je bij massaverkoop enorm veel extra inkoopkosten.
  • Andere afspraken maken met jouw leverancier. Niet tevreden over de inkoopprijs? Ga in onderhandeling met jouw leverancier en leg uit waarom het voor beide partijen een win-win situatie kan zijn om de inkoopkosten te verlagen.

Zet e-mailmarketing in

Het inzetten van e-mail marketing is één van de meest eenvoudige manieren om te zorgen voor hogere winstmarges.

Even als voorbeeld: je verkoopt een zeer populair en bekend dropshipping product. Dit is de Galaxy Projector. Deze verkoop je voor €45,-. De prijsopbouw van dit product is als volgt:

  • Inkoopprijs: €15,-
  • BTW: €8,-
  • Advertentiekosten Facebook: €7,-

De opbouw van de kosten komt nu uit op €30,-. Hierdoor houd je een winstmarge over van €15,- op iedere verkoop. Dit betekent dat je een procentuele winstmarge hebt van 33%!

En nu zetten we e-mailmarketing in. De prijsopbouw van het product is dan als volgt:

  • Inkoopprijs: €15,-
  • BTW: €8,-
  • E-mailmarketing: €0,-.

De totale prijsopbouw komt nu uit op een bedrag van €23,-. Dit is maarliefst €7,- goedkoper dan wanneer er betaalde marketing wordt ingezet. De winstmarge is nu €22,-. Procentueel komt dit neer op een winstmarge van 49%.

Feit: door de inzet van e-mailmarketing is jouw winstmarge gestegen van 33% naar 49%. Besef je hoeveel impact dit kan hebben op de winstgevendheid van jouw business?

E-mailmarketing is een uitstekende strategie om nog winstgevender te worden. Het nadeel is en blijft echter wel: de schaalbaarheid is vele malen minder dan betaald adverteren. Eerst zal je leads moeten genereren die jij kunt gebruiken in in jouw e-mailmarketingcampagnes. Ook hier gaat veel tijd in zitten, tenzij je leads verzamelt door inzet van betaalde advertenties.

marge-bij-dropshipping-e-mailmarketing

Verhoog de gemiddelde orderwaarde

De gemiddelde orderwaarde van jouw dropshipping business kan je verhogen door de gemiddelde orderwaarde te verhogen. In e-commerce termen wordt de gemiddelde orderwaarde ook wel de Average Order Value (AOV) genoemd. De gemiddelde orderwaarde kan je onder andere verhogen door:

  • Upselling
  • Crosselling
  • Quantity discount

Upselling

Upselling is een techniek die zorgt voor meer omzet. Bij een upsell methode, verkoop je een grotere of betere variant van het product. Voorbeelden van upsells zijn:

  • Macbook Air. Als upsell wordt geprobeerd om een Macbook Air Pro te verkopen. Dit levert voor bol.com een hogere omzet op.
  • Thuisbezorgd biedt je de mogelijkheid om een grote milkshake te kopen in plaats van een kleine milkshake.

Er zijn talloze manierne hoe upselling in wordt gezet bij e-commerce bedrijven. Pas deze methode toe om de gemiddelde orderwaarde en dus ook de omzet binnen enkele dagen te verhogen. Upselltechnieken zijn op e-commerce platforms als Shopify en WooCommerce vaak zeer eenvoudig toe te passen.

Crosselling

Crosselling is een omzet-verhogende verkooptechniek die er voor zorgt dat klanten ‘aanvullende’ producten kopen. Wij hebben een voorbeeld uitgezocht. Bol.com verkoopt een Tefal Contactgrill voor een prijs van €42,95.

marge-bij-dropshipping-upsells

Als je op bol.com verder naar beneden scrollt, kom je een . De kans is enorm groot dat een klant ook overweegt om voor €4,99 het boek over panini’s, wraps & sandwiches toe te voegen.

marge-bij-dropshipping-upsells-voorbeeld

Door gebruik te maken van deze slimme crossells, wordt de orderwaarde per order verhoogd. Dit heeft ook een positief effect op de marge. Voorbeelden hoe e-commerce bedrijven gebruik maken van crossells:

  • Een extra oplader verkopen bij de koop van een laptop.
  • Airpods verkopen bij aankoop van een iPhone.
  • Aanbieden van washandjes wanneer iemand op het punt staat om handdoeken te kopen.

Ook jij kunt dit inrichten in jouw dropshipping business. Denk na over aanvullende producten, die jij klanten op verschillende momenten kan aanbieden. Dit gaat de omzet een enorme boost geven.

Quantity discount

Door kwantumkorting aan te bieden, krijgen klanten meer korting als er meer wordt gekocht. Voorbeelden zijn: koop 2 stuks met 10% extra korting of koop 3 stuks met 20% extra korting. Door deze strategie toe te passen, verhoog je de gemiddelde orderwaarde en ook de marge. Let op: de marge verhoogt alleen als je niet te veel korting weg geeft. Zorg dus altijd voor een goede berekening van marges wanner je quantity discount inzet om de gemiddelde orderwaarde te verhogen.

Verlaag de advertentiekosten

Adverteren op Google, Facebook of Pinterest kan flink impact hebben op de winstmarge per product. Baseer advertentiestrategieën altijd op basis van data: adverteren op basis van emotie kan zorgen voor enorme verliezen. Probeer de advertentiekosten altijd zo laag mogelijk te houden. Advertentiekosten kan je verlagen door:

  • Target betere doelgroepen. Target vrouwen wanneer producten ook gericht zijn op vrouwen.
  • Zorg voor catchy advertenties. Advertenties die opvallend zijn, worden sneller aangeklikt waardoor de advertentiekosten per aankoop lager zijn.
  • Blijf advertenties vernieuwen. Merk je dat de data van jouw advertenties minder worden? Blijf nieuwe doelgroepen en advertenties testen.
  • Test met verschillende soorten media. Test advertenties met tekst, video’s, foto’s of andere onderscheidende marketingstrategieën. Houd in de gaten bij welk soort media de advertentiekosten per aankoop het laagst zijn en schaal dit verder op.
  • Gebruik je gezonde verstand. Door je gezonde verstand te gebruiken en geen onnodige kosten te maken op advertentieplatforms, houd je de kosten minimaal en zijn de advertentiekosten per aankoop minimaal.

Ga werken met affiliates

De laatste tip die kan bijdragen aan het verhogen van de marges, is het samen werken met affiliates. Affiliates nemen jouw complete marketingproces uit handen. Jij bepaalt welke commissie jij geeft aan affiliates. Heb jij moeite met adverteren en heb jij een product dat ook een affiliate voldoende commissie kan bieden? Overweeg dan om jezelf aan te sluiten bij een affiliate netwerk. Affiliate netwerken waar jij je bij kunt aansluiten zijn:

  • Plug and Pay. Via deze unieke link maak jij gratis gebruik van een proefperiode.
  • PayPro
  • Tradetracker
  • Daisycon
  • Tradedoubler

Wil jij eerst meer weten over affiliate marketing voor dat jij dit toepast in jouw dropshipping business? Bekijk onze pagina over affiliate marketing en lees alle ins en outs over dit deze methode.

Bonus tip

Zorg er altijd voor dat je weet wat de marges zijn op jouw producten en hoeveel winst je draait met jouw dropshipping business. Zie je in de loop van de tijd dat je marges (te) laag worden waardoor de winstgevendheid van jouw webshop in gevaar ? Dan kun je direct actie ondernemen. Wij hebben voor jou een Google Spreadsheet gemaakt waarmee jij de resultaten van jouw webshop bij kunt houden en op basis van data de business aan kunt sturen.

Ben jij momenteel nog niet gestart met jouw dropshipping business of heb jij het idee dat jij meer kunt leren om succesvol te worden met dropshipping? In de Dropship Academy van Joshua Kaats leer jij van A-Z hoe jij een winstgevende dropshipping business opzet die minimaal €10.000 per maand oplevert. Klik hier om de gratis dropshipping training te bekijken of klik op onderstaande knop om direct naar de cursus te gaan.

dropship-academy-review

Ontdek Hoe Je Een Winstgevende Dropshipping Business Opzet Die Minimaal €10.000,-Per Maand Oplevert

Meer weten over dropshipping? Bekijk dan onze pagina over dropshipping en kom nog meer te weten over dit online verdienmodel!

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK LEUK
10-Belangrijke-Tips-Voor-Jouw-Online Business-e-book

DOWNLOAD GRATIS E-BOOK

10 Tips Voor Jouw Online Business

10-Belangrijke-Tips-Voor-Jouw-Online Business-e-book

Behoefte aan meer vrijheid? Of wil je een extra inkomen genereren? Download ons GRATIS e-book!